جنگل ارس پیغو

جنگل ارس روستای پیغو شهرستان بجنورد، یکی از جاذبه محنصر به فرد شهرستان به عنوان اثر طبیعی ملی میباشد این جنگل علاوه بر زیبایی های وصف نشدنی چشم نواز یکی از مقاصد گردشگری مذهبی این استان میباشد، آرمگاه امام زاده سید سلطان ابراهیم از نوادگان امام موسی کاظم در شمال این جنگل و در بالادست چشمه سارهای روستا قراردارد.
شما میتوانید در سفرتان به خراسان شمالی از راهنما بخواهید بخواهید تا چندساعتی را سفرتان را به دامنه نوردی ( ترکینگ ) اختصاص داده  تا بازدیدی از جاذبه های طبیعی این جنگل و دیدن ( فسیل ) سنگ واره در مسیر جنگلی  و معماری روستا کوهستانی اختصاص دهد. با توجه به اینکه استان خراسان شمالی دارای تنوع اقوام متنوعی  است ، جنگل ارس پیغو همواره مقدس بوده  مورد  توجه روستایئان و  کوهنوردان قرار دارد، حفاظت مشارکتی  باعث شده این جنگل ها تا کنون حفظ شده و مورد استقبال طبیعتگردان و گردشکران قرار گیرد. درخت ارس در این  خطه از ایران  نام های متفاوتی دارد به این گونه که اقوام فارسی زبان درخت ارس، کرد زبانان و کرمانج های غیور بنام مرخ و مردم خون گرم ترک زبان نام آرچه را بر این درخت سخاوتمند نهاده اند، همواره طرح و نقش این درخت علاوه بر نقش نگاره های ۴۵۰۰ ساله خراسان شمالی هنوز هم در صنایع دستی مثل گلیم سفره کردی ، پشتی ترکمنی و پرده دورزی ها  و اشعار، داستانها و موسیقی نواحی این مرز بوم نقش بسزایی ایفا نموده است و نقش اول را بازی میکند ،تنه اصلی این درخت بعنوان تیر اصلی مقاوم در ساختمان سازی سقف خانه های کوهستانی را نگه داشته است.
نوشته شده توسط صادق معصومیان راهنمای گردشگری
موسسه گردشگردی میراث سیر نو  ( گردشگری گلیل ) مجری توسعه گردشگری ، معرفی فرهنگ واقوام ، اسب اصیل ترکمن، پرواز و جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی
سرچشمه پیغو عکس از صادق معصومیان راهنمای گردشگری خراسان شمالی
سفرنامه یه هموطن از سفر به پیغو شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی
شیری – علی نیا

موسیقی آبشار که از سرچشمه نشأت گرفته و در طول روستا جریان دارد شادابی خاصی به فضا بخشیده است. شرشر آب و درختان سر به فلک کشیده جلوه ای دیدنی  به این روستا  هدیه داده است و خبری از هجمه کم آبی در این روستا نیست.

رقص برگ های درختان ارس، صدای دلنشین شرشر آب، چهچهه پرندگان و سقف زیبایی که درختان با شاخ و برگ های زیبای شان ایجاد کرده اند، تنها بخش کوچکی از قاب زیبای روستای دیدنی پیغو در 17 کیلومتری بجنورد است. نسیم ملایمی در حال وزیدن است با وجود این که در اوج گرمای ظهر هستیم، اما نسیم خنکی احساس گرما را از بین برده است.
موسیقی آبشار که از سرچشمه نشأت گرفته و در طول روستا جریان دارد شادابی خاصی به فضا بخشیده است. شرشر آب و درختان سربه فلک کشیده جلوه ای دیدنی به این روستا هدیه داده است و خبری از هجمه کم آبی در این روستا نیست.
ارس زیبا عکس از صادق معصومیان راهنمای گردشگری خراسان شمالی
سکانس اول
عقربه ها، ساعت 11 را نشان می دهند آرام آرام به روستای پیغو نزدیک می شوم، به اطرافم به دقت می نگرم در ابتدای ورودی، تابلوی سفیدرنگی نام این روستا را به مسافران و گردشگران اعلام می کند.
در حالی که محو زیبایی های طبیعت شده ام از مسیر اصلی خارج و وارد مسیر خاکی ورودی روستا می شوم. لرزش خودرو به حدی است که تمام حواسم پرت دست اندازهایی می شود که با زیرسازی و آسفالت مساعد می شود.
برخی از اهالی روستا معتقدند یکی از دلایل بی رغبتی گردشگران برای ورود به این روستا نامناسب بودن مسیر ورودی روستاست که گردشگران را فراری می دهد.آن هایی که برای نخستین بار به روستا می آیند می خواهند با خاطره خوش از روستا خارج شوند، اما ورودی ناهموار و دارای دست اندازهای فراوان باعث شده برخی از گردشگران برای دیدار دوباره روستا دچار تردید شوند.
اما از حق نمی توان گذشت و نمی توان «پیغو» روستایی بکر و با طبیعت چشم نواز را بدون معرفی به دیگران به فراموشی سپرد.اگر ورودی و یک کیلومتر راه خاکی و ناهموار پیغو را نادیده بگیریم، تصویری وصف نشدنی از زیبایی های طبیعی در ذهن افرادی که برای نخستین بار به دیدن پیغو می آیند، حک می شود.
بارها راجع به روستای «پیغو» و زیبایی های گردشگری آن از زبان دوستان و آشنایانم شنیده بودم و زمانی که به روستا سفر کردم آن چه از طبیعت بکر منطقه می دیدم با شنیده ها فاصله چندانی نداشت.
در لابه لای طبیعت بکر و دیدنی پیغو بافت فرسوده واحدهای مسکونی ورودی روستا به خصوص معابر نامناسب و کم عرض، گردشگران را از ادامه گردشگری باز می دارد.
معابر ورودی روستا بسیار کم عرض است و حتی تردد 2 وسیله نقلیه امکان پذیر نیست. به علت ورودی نامناسب روستا مجبور می شوم از وسیله نقلیه پیاده شوم و ادامه راه را برای رفتن به سمت سرچشمه و درختان سربه فلک کشیده پیاده طی کنم.آفتاب سوزان توان راه رفتن را گرفته است در مسیر کوچه ها حتی سایه بانی پیدا نمی کنم تا از آفتاب سوزان در امان باشم.
قدم زنان به راه خودم ادامه می دهم در این میان معماری به هم ریخته روستا توجه ام را جلب می کند. ساخت پلکانی و ناهمگون واحدهای مسکونی روستا جلوه نازیبایی به ورودی پیغو داده است و می توان گفت معماری روستا مهر اعتباری ندارد که بتوان از آن سخن گفت.
ورودی دو ارسه از مسیر سرچشمه
سکانس  دوم
 در معابر خاکی، بی روح و آفتاب گرفته روستای پیغو به دنبال سایه بانی می گردم، ناگهان بوی مشمئزکننده ای به مشامم می رسد، این بو حاصل رها شدن پساب های خانگی در کوچه پس کوچه های روستاست که باعث نازیبایی معابر خاکی شده است.پس از گذر از چند کوچه خاکی، جدول گذاری مناسب برای هدایت آب در برخی از معابر روستا توجه ام را جلب می کند با این اقدام تحسین برانگیز از پراکندگی پساب های خانگی در معابر داخلی روستا خبری نبود.
سنگفرش معابر داخل روستا و جانمایی سبدهای فلزی برای جمع آوری زباله در چندین نقطه از روستا در مقابل دیگر روستاهایی که برای جمع آوری زباله های شان تدابیری اندیشیده نشده، اقدامی بسیار مؤثر و تحسین برانگیزی است. بانوان روستا به گرمی سلام می دادند و دعوتم می کردند که از چشمه زیبای روستا و طبیعت بکرش دیدن کنم.
سکانس سوم
درب های باصلابت ورودی حیاط خانه های کوهستانی  ساخته شده از چوب ارس عکس از صادق معصومیان راهنمای گردشگری خراسان شمالی
با عبور از خانه های گلی و تازه ساخت با تابلوی «چشمه، امام زاده» مواجه می شوم و طبق راهنمایی های همان تابلوها به سمت چشمه حرکت می کنم، در حین حرکت مردم خونگرم پیغو به گونه ای حالت را جویا می شوند که گویا سال ها در روستا با آنان زندگی کرده ای و احساس غربت نمی کنی.
با یکی از بانوان سالمند روستا هم کلام می شوم که با لبخند و رویی گشاده از زیبایی های چشمه به گونه ای تعریف می کند که نرفته می توان لذت حضور در کنار چشمه را احساس کرد.
بعد از طی کوچه های کم عرض روستا به دره ای زیبا می رسم که هر رهگذری را به خود جلب می کند.
برای رفتن به سرچشمه دیدنی روستا که اهالی من را به سمتش سوق می دادند لحظه شماری می کنم در حین مسیر تعدادی از دانش آموزان که برای دیدن طبیعت بکر منطقه آمده بودند دیدن از این منطقه را توصیه می کردند.
شور و هیجان آنان باعث شد با لذت بیشتری محو طبیعت بکر منطقه شوم، اما نکته ای که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت کم توجهی مسئولان مربوطه برای جذب گردشگر به این منطقه است. در مسیر چشمه و طبیعت اثری از تابلوی راهنمای مسافران و گردشگران نبود تا تازه واردی که برای نخستین بار به روستا می آید به راحتی به مقصد برسد.
 اهالی روستا معتقدند زیبایی های این روستا نباید در دل کوه ها پنهان بماند و با فراهم کردن زمینه مساعد برای حضور گردشگران می توان به فعالیت های اقتصادی روستا رونق بخشید و صنایع دستی زنان روستا و محصولات کشاورزی را به گردشگرانی که به روستا مراجعه می کنند معرفی کرد و در معرض دید علاقه مندان قرار داد.
در اطراف روستا طبیعت بکر و دیدنی وجود دارد و می توان گفت جای خالی سرمایه گذاری برای اسکان مسافران و گردشگران در این روستا احساس می شود.
دقایقی در کنارآب زلال نشستم و محو رقص برگ های درختان ارس شدم. با وجود صدای دلنشین شرشر آب و چهچهه پرندگان تمایلی به رفتن نداشتم. سقف زیبایی که درختان با شاخ و برگ های رقصان شان ایجاد کرده اند تمایلم را برای رفتن به صفر رسانده است.
قاب زیبا ازآسمان درب ورودی حیاط خانه های کوهستانی روستای پیغو عکس از صادق معصومیان راهنمای گردشگری خراسان شمالی
 این ها تنها بخش کوچکی از قاب زیبای روستای دیدنی پیغو در 17 کیلومتری بجنورد است.با وجود نسیم ملایمی که در حال وزیدن است و موسیقی گوش نوازی که از آبشار نشأت گرفته باید روستا را ترک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست تور