معرفی صفر تا نود و نه صنعت گردشگری

امروزه، موضوع گردشگری بسیار گسترده شده است و تعاریف گوناگونی دارد. سفر کردن به شهرها و کشورهای مختلف، گردشگری نام دارد و افرادی که این‌کار را انجام می‎دهند و مسافرت می‌کنند نیز گردشگر نامیده می‌شوند. این تعریف، ساده‌ترین عبارتی است که می‌توان برای آن بیان کرد.

آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات گردشگری

توضیح قسمت بالا در خصوص گردشگری درست است، اما کامل نیست. در این مقاله به موضوعات متعددی در حوزه گردشگری اشاره خواهیم کرد. هما‌طور که گفته شد، حوزه‌‎ی گردشگری وسعت زیادی پیدا کرده و شبیه به یک اختاپوس است که هر یک از پاهایش در رشته‌ها و زمینه‌های مختلفی قرار دارند. گفتنی است، مفاهیم صنعت گردشگری با سیاست، اجتماع، محیط زیست، مدیریت و زمینه‌های دیگر در ارتباط بوده و برای رسیدن به نتایج درست و منطقی، می‌بایست با مفاهیم گردشگری آشنا شد.

 

توجه داشته باشید، گردشگری تنها جنبه تفریحی ندارد و به دستاوردهای مختلفی ختم می‌شود. به طور مثال: سفرهای کاری و مسافرت‌ها، به نیت سروسامان دادن یک کسب‌وکار هم در تعریف سفرهای گردشگری قرار می‌گیرد همچنین، فعالیت‎‌های گردشگرانه عبارتند از: سفر با هدف دیدن نقاط طبیعی یک منطقه، سفر برای زیارت مکان‌های مذهبی، بازدید از جاهای تاریخی، سفر به قصد درمان، سفر برای معاشرت و دیدار با آشنایان و…

لازم است بدانید، گرچه کلمه سفر برای عبارت‌های بالا به کار رفته است؛ اما با مفهوم اصول گردشگری تفاوت دارد. سفر کردن، بخشی از فرایند گردشگری بوده و گردشگری، اقدامی هدفمند است که در آن سفر هم رخ می‌دهد. انجام سفر، لزوما به صورت مشخص شده صورت نمی‌گیرد و هر نوع جابه‌جایی از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر می‌تواند در تعریف آن گنجانده شود.

 


تعریف گردشگری

امروزه، گردشگری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و آن را یک امر تجملاتی و لوکس در نظر نمی‌گیرند بلکه؛ تبدیل به یک واقعه ضروری و بخشی جدایی‌ناپذیر در زندگی انسان‌ها شده است. بشر در میان تمام مشغله‌ها و مسئولیت‌هایی که در زندگی شخصی و کاری خود دارد، تلاش می‌کند فرصتی پیدا کند تا به سفر برود زیرا؛ سفر قدرتمندترین ابزاری است که می‌تواند انسان را از استرس‌ها و نگرانی‌ها دور کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست تور